CAPITOLUL 5. REFERINȚA
SINCRONICĂ
[p. 69]
Capitolul anterior a încercat să determine cel puțin
câțiva ancestori posibili ai ceramicii de secol VI. Capitolul care începe aici
continuă demersul referențial la nivelul contemporaneității fenomenului
studiat, în arii geografice și culturale care ar fi putut avea un rol în
configurarea situației de la Dunărea de Jos, în secolul al VI-lea. Nu mai este
vorba despre vreun rol genetic decât pentru secolele următoare, marcate de civilizația Dridu (balcano-carpatică sau oricum altfel se dorește) ci de factori
potențiali de influență imediată.
În termeni esențiali, teza aceasta este pe cale să
răspundă la prezumția existenței slavilor în Câmpia Română, încă din cursul
secolului al VI-lea[1],
discutând aici, explicit, despre dovezi
arheologice ale unei asemenea presupuse situații, la prezumția unei conviețuiri
timpurii a populației autohtone, mai mult sau mai puțin romanizate, cu noii
veniți, în expansiunea lor spre Balcani. Avem de clarificat de asemeni
mult-discutatul caracter romanic (prefer post-roman)
al ceramicii din așezări, atât cât arheologia este în stare într-o materie atât
de subtilă (în esență romanizarea este un aspect lingvistic iar lingvistica
este singura capabilă să măsoare
asemenea fapte). Fie și cu asemenea dovezi indirecte precum existența
materială a ceramicii o încercare
în acest sens este posibilă în măsura în
care și limba, dar și formele și șabloanele decorative sunt expresii ale
mentalului colectiv.
Referința
sincronică este un subiect vast, potențial nelimitat, fiind din nou
constrânși să facem niște alegeri, respectiv să căutăm niște loturi ceramice
semnificative, capabile să reflecte
fenomene de mare amploare, care, în sine, sunt aproape imposibil de măsurat
(oricum, nu în câțiva ani). Voi începe demersul cu cele câteva loturi ale lumii
romane, voi continua cu arealele periferice Câmpiei Române, respectiv Moldova,
Intra-Carpaticul[2],
aspecte sud-dunărene care nu mai sunt strictamente ceramică romană, sfârșind
cu prelucrarea unor monografii ale unor teritorii aparținând arealului slav
primitiv.
MAI DEPARTE ceramica de la Iatrus
[1] Lista
bibliografică este practic interminabilă, cuprinzând toți autorii străini
importanți, cât și marea majoritate a arheologilor români.
[2] Nu ar fi fost
neinteresant dacă am fi avut o bază a discuției și în Banat. Așa cum o arată
însă lucrurile într-o recentă monografie regională dedicată mileniului
migrațiilor (BEJAN 1995) clipa aceea
încă nu a sosit. Ceramică din secolele V-VII există, după cum demonstrează
ceramica din patrimoniu Muzeului Banatului (BEJAN 1995, fig. VIB/1-18), însă
informația adiacentă este practic nulă. Lista descoperirilor arheologice din
secolele V-VII se reduce la 4 puncte, din care o peșteră cu urme de locuire,
două situri romane refolosite (Jupa, Orșova) și o necropolă de înhumație
(Sânnicolau). Revenind la fig. VIB, ea prezintă un mozaic amețitor: ceramică
gepidică (17), romanică (16, 13), de tradiție dacică (9, 7), dunăreană (10),
dar și multe alte lucruri ciudate (3, 12, chiar 1), imposibil de judecat în
absența altor repere arheologice. Din nefericire nu cunosc noutățile pe care
probabil le va aduce teza de doctorat a colegului Mircea Mare, de la Timișoara.